آشنایی کامل دستگاه لاستیک درار کمک به شما میکند تا بهترین تجهیزات را برای تعمیرگاه خود خریداری کنید.
پنچری لاستیک ماشین اتفاقی غیر قابل اجتناب برای تمام افرادی است که از اتومبیل استفاده میکنند. گاهی مواقع شدت پنچری و نوع آن به گونهای است که لاستیک را با رینگ ماشین درگیر کرده و یا در حالت عادی امکان پنچرگیری وجود ندارد و باید حتما وسیله نقلیه را برای تعویض لاستیک و پنچرگیری به تعمیرگاه برد. جدا کردن راحت لاستیک از رینگ، امری است که باید در تعمیرگاه انجام شود. استفاده از دستگاه لاستیک درار انجام این کار را بسیار ساده میکند.
در واقع میتوان گفت این دستگاه یکی از مواردی است که تعمیرگاههای خودرو باید به آن مجهز باشند. به خصوص تعمیرگاههای ماشینهای سنگین به دلیل وزن بالای لاستیک این ماشینها استفاده از لاستیک درار سنگین برای آنها یک الزام به شمار میآید.
در ادامه این نوشتار میخواهیم به بررسی این دستگاه و انواع آن از جمله لاستیک درار سواری بپردازیم.
آشنایی جامع با دستگاه لاستیک درار
همانطور که گفتیم لاستیک درار یکی از مهمترین دستگاهها برای هر تعمیرگاهی است که کار پنچرگیری را انجام میدهد. با استفاده از این دستگاه میتوان به راحت لاستیک ماشین را از رینگ جدا کرده و پنچرگیری را انجام داد.
وظیفه این دستگاه جدا کردن رینگ از لاستیک است که برای اهدافی مانند جدا کردن تیوپ، رینگ و یا خود لاستیک مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه ممکن است با نام تایر درار نیز شناخته شود و یکی از نکات مثبت استفاده از آن این است که به دلیل وجود خشگیرهای پلاستیک در اطراف دستگاه، به هنگام تعویض لاستیک، هیچگونه آسیبی به رینگ و یا لاستیک خودرو وارد نمیشود.
فروشگاه کارن تولز یکی از فروشگاههایی است که تعداد زیادی از این دستگاه را در انواع مختلف و با کیفیتهای مناسب جهت خرید تعمیرگاههای خودرو ارائه میدهد. همچنین با مراجعه به این سایت میتوانید از قیمت دستگاه لاستیک درار نیز اطلاع پیدا کنید.
روش استفاده از دستگاه لاستیک درار چگونه است؟
استفاده از این دستگاه کار راحتی بوده و با یک بار استفاده و تنظیم، به اصطلاح قلق دستگاه دستتان میآید و در استفادههای بعدی، سرعت کار با دستگاه نیز افزایش مییابد.
به منظور آمادهسازی اولیه، ابتدا ستون دستگاه را که متصل به اهرم اصلی و بالا و پایینشونده دستگاه است وصل کرده و اهرم را تنظیم کنید، همچنین از عدم نشتی شلنگ دستگاه نیز اطمینان حاصل نمایید.
پس از انجام این مراحل، دستگاه آماده کار است. در آغاز بایستی والف لاستیک را باز نموده و باد لاستیک را خالی کنید، سپس رینگ و لاستیک را از قسمت خارجی روی جک لق کن قرار داده (به صورتی که تیغه جک روی محل اتصال با رینگ قرار گیرد) سپس با فشردن پدال به یک سمت، لاستیک از رینگ جدا میگردد. عملیات مشابه را در زاویه روبهرو تکرار کنید.
پس از انجام این مرحله، رینگ و لاستیک لق شده را روی سینی دستگاه قرار داده و با فشار بر روی پدال دستگاه که مجهز به ناخنیهای ضد خش است، قسمت داخل رینگ را طوری تنظیم نمایید تا رینگ محکم به سینی دستگاه وصل شود.
پس از آن اهرم ستونی را به محل اتصال رینگ و لاستیک وصل کرده به نحوی که قسمت برآمده اهرم بین رینگ و لاستیک قرار گیرد، پس از آن ناحیه کناری رینگ و لاستیک را به ماده نرمکننده مانند صابون آغشته کرده و با پدال گرداننده 360 درجه بچرخانید.
سپس اهرم تایلیور را کنار اهرم عمودی دستگاه لاستیک درار قرار داده، عملیات چرخش را به صورت کامل برای قسمت داخلی رینگ تکرار کنید تا لاستیک به طور کامل از رینگ جدا شود.
با انجام این فرایند، به راحتی و بدون آسیب لاستیک از رینگ جدا شده و میتوانید تعمیرات مورد نیاز بعدی را روی لاستیک انجام دهید. لزوم استفاده از این وسیله به خصوص در شرایطی که لاستیک به طور جدی به ریگ چسبیده و یا لاستیک مربوط به ماشینهای سنگین است که جدا کردن آن از رینگ بسیار سخت و دشوار بوده، مشخص میشود.
انواع لاستیک درار
به صورت کلی دستگاه لاستیک درار را میتوان به دو دسته کلی لاستیک درار سواری و لاستیک درار سنگین طبقهبندی کرد. هر یک از این انواع نیز دارای مدلهای مختلفی هستند که در ادامه به مهمترین و متداولترین مدلهای هر یک اشاره میکنیم:
مدلهای مربوط به خودرو سواری:
- مدل 3 پدال
- مدل 4 پدال
- مدل هلپ دار
- مدل کمرشکن
لازم به ذکر است که مدل مورد نظر، در تعیین قیمت لاستیک درار سواری اثرگذار است.
مدلهای مربوط به خودروهای سنگین
- سری مدلهای 14-26 اینچ
- سری مدلهای ابعاد 14-28 اینچ و 14-30 اینچ
- سری مدلهای مربوط به خودروهای فوق سنگین در ابعاد 14-54-60 اینچ
اجزا و قطعات تشکیلدهنده دستگاه لاستیک درار
به طور کلی قطعات و اجزای تشکیلدهنده این دستگاه در مدلهای مختلف، تا مقدار زیادی شبیه به یکدیگرند اما در برخی مدلها ممکن است مقداری با یکدیگر تفاوت پیدا کنند.
اصول استفاده از این دستگاه با توجه به ساختار کلی عنوان شد. در ادامه نیز به بررسی اجزا و قطعات متداول در این محصول میپردازیم:
اجزا و قطعات مدلهای مربوط به خودرو سواری
در اغلب موارد مدلهای مربوط به خودروهای سواری شامل قطعات زیر هستند:
- گیربکس قوی
- مجموعه پدال
- اهرم تایلیور
- ستون عمودی
- اهرم اتصال
- سینی دوار در هر دو جهت
- درجه باد
- مجموعه ناخنی یا گیرههای ثابتکننده رینگ
- شیر ورودی باد
- گلویی تقسیم باد
- مخزن باد
- ستون جکدار تاشونده
- اهرم کمکی بادی
- الکتروموتور قدرتمند
اجزا و قطعات مدلهای مربوط به خودروهای سنگین
به صورت کلی و عمده مدلهای مربوط به خودروهای سنگین، شامل اجزا و قطعات به شرح زیر هستند:
- سینی جابهجایی رینگ و لاستیک
- الکتروموتور دارای پاور پک
- پمپ هیدرولیکی روغنی
- گیربکس با قدرت بالا
- الکتروموتور تسمه چرخان
- فکهای باز و بسته شونده
- اهرم کنترل از راه دور
- اهرم لقکننده هیدرولیکی
- اهرم تایلیور مخصوص
- ناخن گیرها و گیرههای رینگ لاستیک
- ستون تاشوی تمام اتوماتیک عمودی
تجهیزات تعمیرگاهی مناسب را از کجا تهیه کنیم؟
در این نوشتار سعی کردیم تا به صورت کلی اهمیت دستگاه لاستیک درار را بیان کنیم و انواع و اجزای مختلف آن را بررسی کنیم.
ممکن است افراد علاقهمند به تهیه این محصول بخواهند در جریان قیمت دستگاه لاستیک درار قرار بگیرند.
سایت کارن تولز انواع موجود از این دستگاه را در قیمتها و انواع مختلف ارائه میکند و با مراجعه به این سایت میتوانید انواع مدلهای موجود از این محصول را مشاهده کرده و در جریان قیمت لاستیک درار سواری نیز قرار بگیرید.
بدون دیدگاه